ERHVERV
På denne side: Rul ned

Dansk erhvervsliv skal tjene til velfærd
Jobcenter Hobro bliver tovholder i jagten på stort antal chauffører
Dansk malerelev er verdens hurtigste
På kursus for at få større plus på bundlinjen
Schäfer får erhvervspris for at bevare hovedsæde i Hadsund
Mandag 26. august 2019
HADSUND: Virksomheden SSI Schäfer A/S Ved Stranden i Hadsund har modtaget Hadsund Rotaryklubs Erhvervspris 2019. Med et synligt bevis fulgte 5.000 kr., som virksomheden kan bruge til glæde for personalet.

Prisen gives til en virksomhed, der har gjort sig bemærket til gavn for lokalområdet.

Firmaet har specialiseret sig indenfor logistik, og afdelingen producerer og sælger lagerløsninger til firmaer som blandt andre JYSK, Carlsberg, Unicef, Arla, Ikea og Coop.

Firmaet har navn efter grundlæggeren Fritz Schäfer, der startede i Tyskland i 1937. Det har nu afdelinger over det meste af verden.

Hadsund er hovedkontor for den nordlige region, der dækker Danmark, Sverige, Norge, Island, Grønland, Finland, de Baltiske lande, Ukraine og Rusland.

Under direktør Ole Madsens ledelse er afdelingen vokset fra 94 medarbejdere i 2010 og til 497 i dag. Heraf sidder de 80 , primært folk beskæftiget med økonomi, salg og it, på kontoret i Hadsund.

I begrundelsen for at give prisen netop til Schäfer har man lagt vægt på direktør Ole Madsens vedholdenhed, når det gælder om at fastholde hovedkontoret i Hadsund.

- Alt for ofte ser vi, at når firmaer har vokset sig store i Hadsund, så rykker de til Aalborg eller andre storbyer, siger Lise Andersen, Rotary Hadsund.

Projektdirektør Ronni Poulsen modtog prisen på firmaets vegne. De 5.000 kr., som fulgte diplomet er sponseret af SparNord og Hadsund-firmaet Tajima Trading Aps.
Rotaryklubbens præsident Torben Jensen til venstre og projektdirektør Ronni Poulsen, SSI Schäfer.
Fredag 30. august 2019
HIMMERLAND:  Under overskriften "Vejen til en bedre bundlinje" arrangerer him-merlandske erhvervsråd i samarbejde med erhvervshus Niordjylland et kursus-forløb, der skal være med til at sikre små og mellemstore virksomheder økono-misk vækst.

Det er virksomheder indenfor bygge- og anlægsbranchen i Rebild, Mariagerfjord og Vesthimmerlands kommuner forløbet er rettet mod

De deltagende virksomheder præsenteret for praktiske ledelsesværktøjer, som kan bruges hands-on i hverdagen, viden om hvordan de kan øge bundlinjen i de-res virksomhed og hvordan service giver arbejdsglæde og loyale kunder.

Det er nogle af overskrifterne i udviklingsforløbet, der skal give virksomhederne konkret erfaring med værktøjer og teknikker, der tager udgangspunkt i deltagernes egen virksomhed. Efter endt forløb er målet, at virksomhederne står tilbage med en række håndgribelige værktøjer, som optimerer deres virksomheds resultater, samt inspirerer til at tiltrække og fastholde de gode medarbejdere.

Forløbet udbydes i tæt samarbejde med konsulentfirmaet RCC, der har stor erfa-ring med ledelse, driftsoverblik, service og optimering af bundlinje, og så snakker de et sprog som er til at forstå. RCC har endvidere erfaring med at skabe lyst til at yde den gode service, internt såvel som eksternt, samt skabe helt konkrete ad-færdsmønstre, der kan give en positiv effekt hos kunden. 

- At drive virksomhed i Bygge- og Anlægsbranchen er hårdt arbejde. Der er dog en række værktøjer som branchen kan benytte på vejen mod en bedre bundlinje. Bl.a. god ledelse, det rette salgsfokus og ikke mindst et godt serviceniveau er altafgø-rende i forhold til at skabe mersalg og en attraktiv arbejdsplads. Netop indenfor disse områder vil deltagerne få et kompetenceløft, fortæller Mikkel Pii forud for forløbet.

- Vi oplever, at der blandt virksomhederne er en stor omstillingsparathed og et ønske om at udvikle sig. Det er derfor vigtigt at vi kan bistå virksomhederne med relevante arrangementer, sparring og vejledning. Kvalificeret arbejdskraft er en mangelvare, det er derfor vigtigt at kunne fastholde de gode medarbejdere. Det gør virksomhederne bl.a. ved at skabe en attraktiv arbejdsplads, hvor arbejdsmiljø og vækst er i højsædet. Netop det er i fokus i dette forløb for Bygge- og Anlægs-branchen, siger erhvervskonsulent Birgitte Frost Larsen fra Business Rebild.

Forløbet starter i oktober 2019 og strækker sig over de efterfølgende fem måne-der. Der er stadig ledige pladser på forløbet. man kan kontakte sit lokale erhvervs-kontor for at høre mere.
Birgitte Frost Larsen, Rebild.
Lørdag 31. august 2019
HELE LANDET: Den danske deltager for bygningsmalere i WorldSkills 2019 i Kazan i Rusland Kamilla Højrup kom på en flot 10. plads. Derudover blev hun kåret som verdens hurtigste maler og fik også Medallion of Excellence.

Inden afrejsen til WorldSkills 2019 i Kazan i Rusland var den ultimative drøm at vinde WorldSkills for den danske bygningsmalerelev Kamilla Højrup. Men realistisk håbede hun på at komme i den øverste halvdel af feltet af 22 lande. Derfor er hun også tilfreds - og det samme er Danske Malermestre.

- Kamilla har klaret det rigtig flot - og vi og hun selv er rigtig glade for resultatet. Hun har både fået den specielle udmærkelse Medallion of Excellence, hvor hun fik 705 point ud af 800 mulige - og så blev hun også undervejs kåret som verdens hurtigste malerelev, siger uddannelseschef i Danske Malermestre Niels Håkonsen stolt fra Rusland.

Udmærkelsen Medallion of Excellence gives til deltagere, der har scoret mere end 700 point ud af de 800 mulige. Vinderne af konkurrencen fik 775 point og var fra Østrig, deltageren fra Schweiz fik sølv med 751 point, mens Frankrig fik bronze med 743 point.

Den danske malerelev, der er i lære hos Malerfirmaet Bent Skovgaard i Odder og går på SDE, klarede også undervejs opgaven på tid på en halv time, selvom der var afsat halvanden time til opgaven, som deltagerne ikke kendte på forhånd. Hun skulle optegne og male til fulddækning.

- Vi kan prale af, at vi har verdens hurtigste malerelev. Og den svenske coach kom også hen og klappede mig på skulderen, fordi danskerne er så hurtige, siger Niels Håkonsen og fortsætter:

- Kamilla Højrup har haft tre måneder at træne til WorldSkills efter, at hun vandt DM i Skills, men andre landes elever har trænet på det i to år. Set i det lys er det jo helt exceptionelt, at hun kan konkurrere på topplan.

Danske Malermestres direktør Ole Draborg var også i Kazan under WorldSkills 2019 og han har kun ros til russerne over et flot arrangement. Flotte haller, ny asfalt, opmærksomme guider og flot modtagelse af alle.


- Rammerne var helt sublime, professionelle og optimale for deltagerne og os tilskuere, fortæller han.

Han er stolt over Kamilla Højrups placering i den bedre halvdel i feltet. Og han mener, at dansk deltagelse i WorldSkills er vigtig, fordi der er stor fokus på det gode håndværk.

- Det er jo en fryd at se alle de unge mennesker, der virkelig strammer sig an for at yde en ekstraordinær indsats. Det hæver jo hele håndværksbranchen med arrangementer som WorldSkills og vores egen DM i Skills, hvor de unge viser, at håndværkere kan levere noget fantastisk. Alle besøgene får jo en kæmpe oplevelse, fastslår Ole Draborg.

I 2011 vandt Danmark guld med Jesper Guld Nielsen i WorldSkills og både i 2015, 2017 og i år fik Danmark Medallion of Excellence med hjem. Det var Marco Brems, Rebekka Guldbrand Vedstesen og nu Kamilla Højrup.

Kamilla Højrup under konkurrencen i Rusland
Lørdag 7. september 2019
HOBRO: Jobcenter Mariagerfjord bliver hovedtovholder i  en serviceaftalen mellem Jobservice Danmark og Skive Køletransport, der har behov for flere chauffører i forbindelse med en betydelig udvidelse af vognparken.

Skive Køletransport har sit hovedkontor i Hobro og har tidligere arbejdet sammen med jobcenteret i Mariagerfjord Kommunes hovedstad.

Køletransport-firmaet har udkørsel fra terminaler i Hobro, Vejle, Padborg og Ringsted, og flåden skal udvides   med 20 nye lastbiler og 61 nye køletrailere i løbet af efteråret 2019 og foråret 2020

Firmaet ønsker hjælp til at rekruttere chauffører. Med jobserviceaftalen indgår Skive Køletransport et strategisk samarbejde med jobcentrene i de pågældende områder. Fælles for jobcentrene er, at de alle har formaliserede samarbejder med omkringliggende jobcentre, hvilket genererer et stort geografisk område at rekruttere kandidater fra.
 
- Det er afgørende for os at indgå en jobserviceaftale for at få hjælp til at løse den udfordring, vi står overfor lige nu og ikke mindst for at være på forkant med den videre udvikling og sikring af fremtidig arbejdskraft, siger direktør i Skive Køletransport, Anders Mikael Christensen. 

Jobservice Danmark bygger bro mellem virksomheder og alle landets jobcentre og giver virksomhederne én indgang til beskæftigelsessystemet. I samarbejde med jobcentrene leverer Jobservice Danmark en koordineret service til virksomheder på tværs af hele beskæftigelsessystemet. Det kan eksempelvis være i samarbejde med a-kasser og uddannelsesinstitutioner.

Med jobserviceaftalen er Skive Køletransport sikret én overordnet tovholder fra jobcenteret. det betyder svar på henvendelser indenfor én arbejdsdag, udsøgning og screening af relevante kandidater inden for tre arbejdsdage og en skriftlig aftale om relevant uddannelsesforløb for kandidaterne inden for 21 dage, siger arbejdsmarkedsdirektør Anders Daugberg Stryhn fra Arbejdskontor Midt-Nord.



Formand for Udvalget for Arbejdsmarked og Uddannelse Edin Hajder er tilfreds med jobserviceaftalen.

- Aftalen vil skabe en mindre ressourcekrævende rekrutteringsproces for alle parter, fordi vi står sammen om at løse udfordringerne. Samtidig giver aftalen mulighed for, at borgere fra ledighedskøen kan få en ny chance på arbejdsmarkedet, og jobcentrene fremstår mere professionelle hos både borgere og virksomheder, fordi indsatsen er sat i system, siger han.

Parterne har underskrevet en samarbejdsaftale

Fra venstre arbejdsmarkedsdirektør Anders Daugberg Stryhn,  Arbejdskontor Midt-Nord, direktør for Skive Køletransport Anders Mikael Christensen og formand for 'Udvalget Arbejdsmarked og Uddannelse' Edin Hajder
Onsdag 11. september 2019
HELE LANDET: Der er fortsat vækst i det danske bruttonationalprodukt, som steg med 0,8 % i andet kvartal 2019, når der korrigeres for prisudvikling og sæsonbevægelser.

Beskæftigelsesniveauet er også fortsat stigende. Fra første kvartal 2019 til andet kvartal 2019 steg beskæftigelsen med ca. 0,3 %, og der er nu 3.000.870 beskæftigede i Danmark. Det er oppe på et niveau, der er højere end før krisen.

- Hvis vi skal have råd til al den velfærd, som der er blevet lovet i den seneste valgkamp, så er der brug for, at den nye regering har fokus på erhvervslivets vilkår, så der kan tjenes penge til alle de gaver, politikerne har delt ud af. Det hjælper ikke at love ekstraregninger til erhvervslivet, bl.a. i form af øgede skatter og øget arveafgift, hvis man samtidig vil have en stor pose penge at bruge af, siger direktør Palle Thomsen, Danske Byggecentre

Erhvervslivet er ikke blot et skaffedyr
Erhvervslivet er ikke blot nyttige skaffedyr, og det er i høj grad væksthæmmende at hæve deres omkostninger. Man skal huske på, at det er de private virksomheder, der sikrer velfærden i Danmark og i stedet for at snakke erhvervslivet ned, bør man arbejde for bedre vilkår fremfor højere skat, siger han.

- En øget arveafgift som er foreslået fra regeringen, vil f.eks. dræne familievirksomhederne for kapital og gøre det sværere for dem at overleve. Det vil gå ud over beskæftigelsen. Det nytter heller ikke at gøre det mindre attraktivt at finde et arbejde, som regeringen vil med deres seneste udspil om børnetilskud, hvor de hæver tilskuddet til børnefamilier, der modtager integrationsydelse eller er ramt af kontanthjælpsloftet. Det vil få færre ud på arbejdsmarkedet, og dermed påvirke væksten i negativ grad, fortsætter direktøren.


- Skatteminister Morten Bødskov har i et svar til Folketinget fra 23. august slået fast, at regeringen ingen planer har om at afskaffe Boligjobordningen. Dette på trods af at regeringens støttepartier Radikale Venstre, SF og Enhedslisten henover sommeren har skabt uro om Boligjobordningens fremtid. Dette ser vi meget positivt på hos Danske Byggecentre.

- Håndværkerfradraget i Boligjobordningen er med til at sikre Danmark en grønnere profil. Vi så dog gerne, at man hævede beløbet, og gjorde ordningen bredere, for at give de danske boligejere et større økonomisk incitament til at få lavet både grønne og almindelig renovation på deres boliger, slutter Palle Thomsen.

På trods af et mindre fald i væksten i andet kvartal 2019 i forhold til andet kvartal 2018 på 1,1 %, er der en samlet vækst for de to første kvartaler i 2019 i forhold til samme periode sidste år på 3,9 %.
Danske Byggecentre:
Direktør Palle Thomsen
fredag 13. september 2019
HOBRO: Mariagerfjord Erhvervsråd, Dansk Byggeri Mariagerfjord og Mariagerfjord Kommune inviterer alle, der professionelt arbejder med byggerådgivning og byggeansøgning i Mariagerfjord Kommune, til et arrangement, hvor der sættes fokus på byggesags-behandlingen, og på hvordan man laver den gode ansøgning.

Baggrund for mødet er indførelsen af det nye bygningsreglement BR18, der betyder store forandringer i byggesagsbehandlingen.

Mødet holdes hos Mariagerfjord Erhvervsråd, Majsmarken 1 i Hobro torsdag 3. oktober  mellem Kl. 15 og 18.

Man har inviteret byggeteknisk konsulent fra Dansk Byggeri, Torben Hessing-Olsen, til at give et oplæg med fokus på ansøgers rolle og opgaver i forbindelse med byggeansøgningen samt certificeringsordningen.

Efterfølgende vil Mariagerfjord Kommune komme med et oplæg om den gode byggeansøgning. Hvordan en byggesagsbehandling forløber, hvad der skal indsendes og hvor der er udfordringer for ansøgere.

Tilmelding skal ske senest mandag den d. 30. september.

Man kan se programmet for mødet og tilmelde sig på:
 
https://www.mfer.dk/event/bygningsreglement-br18/?tickets_process=#rsvp-now

Torben Hessing-Olsen
Torsdag 19. september 2019
MARIAGERFJORD: Virksomheder i Mariagerfjord Kommune, der endnu ikke har indført det digitale kontotor, kan få råd og vejledning ved et arrangement, som Mariagerfjord Erhvervsråd holder torsdag 10. oktober hos Beierholm i Hobro.

Digitalisering betyder ofte, at man forandrer en virksomheds rutiner og lader computere styre flere og flere af disse rutiner. Så hvis man synes at ens virksomhed bruger forholdsvis meget tid på administration og styring, så er arrangementet lige noget for dig, hedder det blandt andet i indbydelsen.

Målgruppen for mødet er ledere og mellemledere af små og mellemstore virksomheder indenfor handel-, håndværk eller produktion. Og for alle som arbejder med administrativt kontorarbejde, projekter og som ønsker en hurtigere og nemmere digitalt redskab, som kan håndtere bilag og løn i det daglige og samt en nem økonomirapportering, der giver overblik og indblik.

På mødet får man blandt andet:
- Input og eksempler på hvordan man kan effektivisere sin virksomhed og/eller arbejdsfunktioner med simple nye digitale værktøjer.
- Informationer om hvilke udfordringer der er ved at indføre nye teknologier i en virksomhed.
- Viden om hvordan man med forandringer i virksomheden skaber en mere rentabel forretning.
- Informationer om forskellige erhvervsfremmemuligheder som støtter op om indførelsen af ny teknologi.

På mødet får man også lejlighed til at se, hvordan man på en let og enkel måde kan løse og forbedre processerne på kontoret, produktionen eller på byggepladsen.

Tilmelding skal ske senest den 8. oktober 2019 på wwe.mfer.dk eller info@mfer.dk  mailto:info@mfer.dk